Tre Exempel Pa Lattlast Information

Tre exempel på lättläst information

Banner med foldrar

Här finns tre exempel på lättläst samhällsinformation.
Exemplen är hämtade från en tryckt folder, en musieskylt och en
lättläst text på webben.

1. Ur Sveriges Riksdag på lättläst svenska

Folket har valt sin riksdag

Folket har valt riksdagen

Sverige har haft demokrati länge.

Demokrati betyder framför allt

att svenska medborgare väljer de ledamöter

som de vill ha som representanter.

Det betyder att de 349 ledamöterna

beslutar i riksdagen åt medborgarna.

En viktig del i demokratin

är att det finns olika politiska partier

att rösta på.

Det parti som de flesta har röstat på

kan bilda regering.

Ofta bildar flera partier regering tillsammans.

Ledamöterna röstar sedan om

vem som ska bli Sveriges statsminister.

Grundlagen regeringsformen säger

att ingen regering kan styra Sverige

om riksdagen inte vill det.

Kungen är Sveriges statschef

men har ingen makt.

Klicka på bilden nedan för att se sidan i
foldern.

Sida ur folder

 

2. Skylttext från Polismuseet

Varför har vi en Polis?

Fram till mitten på 1800-talet

var det bland andra militären som

höll ordning i svenska städer.

Men sedan militären misslyckats

med att hålla ordning ville allt fler människor

att Sverige skulle få en central ordningsmakt.

Därför har Sverige sedan 1850-talet

en yrkeskår som kallas polis.

Ordet polis kommer grekiskan

och betyder ungefär välordnat samhälle.

De första poliserna var tidigare militärer

vilket man också kunde se på deras polisuniformer.

Klicka på bilden för att se en större bild av
skylten.

Varfor_polis_300.jpg

 

3. Lättläst webbtext på Livsmedelsverkets hemsida

livsmedelsverket

Till den
lättlästa versionen av texten Märkning av mat 

Jämför gärna med
originalversionen

 

Läs originaltexten

Dela på Internet: